19.06.2011

en hyllest til kjærligheten

Noen ganger sitter jeg stille i ti sekunder og tenker på hvor heldig jeg er. én, jeg kom inn på min drømmeskole. to, hele familien min er frisk. tre, jeg eier leilighet i hovedstaden. fire, jeg ser gleder i små ting. fem, jeg er ganske fornøyd med hvordan jeg ser ut. seks, jeg har en som sier jeg er vakker hver eneste dag. syv, jeg har mange fantastiske venner. åtte, jeg har en rar, uforståelig, snill og vanvittig vakker kjæreste. ni, jeg ble fridd til på Montmartre, som er det vakreste stedet i verden, og jeg sa ja. Ti, jeg gleder meg til fortsettelsen. Til helgen skal jeg synge i bryllupet til kusinen min, og jeg gleder meg veldig til å fotografere, føle og se på kjærligheten. Det er så fint med en fest for det fineste i verden. Og jeg lover dere, håpløse romantikere, at kjærligheten ér vakker, til og med når den ikke er det.

Hun ler av hvor vanvittig håpløs hun er når det kommer til kjærlighet. Her sitter hun, med en bok om hvordan man skal finne den rette og en stor flaske med spansk rødvin. Hun ler igjen og er glad for at det er ingen som ser henne. Hun tør nesten ikke åpne boken, litt fordi hun er flau, men mest fordi hun er redd for alle kravene den kommer til å gi henne. Elsk deg selv, smil litt oftere, barber armhulene dine, smink deg før du går i butikken, lag en liste over hva du ønsker i en mann, lag en liste over positive ting med deg selv, kjøp blomster, ring mamma, ring pappa, ring mannen i butikken som smilte til deg. Sukk. Hun fyller glasset og trekker pusten og ser for seg mannen som gav henne boken, en sånn en skulle vært på listen hennes. En høy og mørk en med utvidninger og humor. Hun åpner boken og plutselig får hun bittesmå sommerfugler i magen og hjertet banker bittesmå sekunder fortere. For der hun forventet en innholdsfortegnelse henger det en grøn og ny postit-lapp og på den står det med små og nesten uforstålige bokstaver; du er for vakker og har for fint smil til å trenge denne boken. 90903443, ring meg.


Nei, jeg elsker ikke deg som du elsker meg, sa jenta med det lange brune håret og slanke ben med hvite strømper med blomster på. Hun kjente hjertet krype sammen som en liten rosin og øynene til gutten forran henne sank sammen og det var som om livet tok pusten fra dem begge. Så jævlig, så vondt. Han ser på henne med såret øyner og nikker med et lite smil om munnen. Jeg skjønner, mumler han og sparker litt i grusen. Sekundene er lange og grusomme og hun vet ikke helt hva hun skal si. Vi er vel venner fordeom, sier hun og smiler til han. Han smiler tilbake, snur seg og går sakte mot busstoppet. Hjertet hennes verker og hun tør ikke tenke på hvordan han har det. Plutselig er bussen der og gutten med de blå øynene forsvinner ut av livet hennes på et blunk og før hun vet ordet av det sitter hun på huk med hodet i armene og gråter. Jeg er så grusom, tenker hun. En finger prikker henne på skulderen. Går det fint? Jenta ser opp og i uklarheten fra tårene ser hun en høy og kjekk en med hatt. Ja, mumler hun og reiser seg sakte opp. Jeg stakk nettopp en kniv i hjertet på en som var vakrere enn maiblomster, forklarer hun og tørker tåren under haken. Gutten tar av seg hatten og putter den på hodet hennes. Du vet, for hvert hjerte du sårer viser du verden hva ekte kjærlighet er. Man finner aldri ekte og vakker kjærlighet før man har kjent hvor vondt det er å være uten. Han kommer til å takke deg, og det gjør du også.

Kjærligheten, vet dere, det ér det fineste i verden, og plutselig står den forran dere med hatt og kloke ord. Bare vent å se.

23 kommentarer:

K sa...

takk.

ida sa...

nydelig, som alltid!

Julie sa...

herregud. Fantatisk skrevet.

Jeg lurer på om du har fått mailen jeg sendte deg, angående design^^, jeg lurer på om du kanskje kunne ha gjort det fortest som mulig, men null stress. Mail meg om summen hva det vil koste.

johanne sa...

er det du som skriver alle de fine tekstene på bloggen din? for i så fall er du himla flink til å skrive. jeg liker bloggen din så veldig godt og jeg er glad for at du setter pris på det du har

Thea sa...

Jeg blir like overrasket hver gang jeg er innom bloggen din over alt det fine du skriver, og bildene dine er så utrolig fine!

Anna Marita Oma sa...

du er så fantastisk! tekstane dine er å fine, ærlige, lærerike. det blir vakrare for kvar gong

Alvilde sa...

Skikkelig fint, men jeg får litt vondt i hjertet også for jeg mangler kjærlighet for masse for tiden. For meg selv, for livet, for venner, for optimismen. Det er bare borte nå. Allikevel hjalp det litt å lese dette.

celina sa...

så utrolig nydelig! du er en stor inspirasjon med tekstene dine :)

maria sa...

tusen takk. du er fin

mange tusen hjerter

Nøve sa...

Jeg også må takke, jeg skjønner ikke hvordan du alltid klarer å skrive akkurat det jeg trenger når jeg trenger det. Har lyst å si at jeg er glad i deg, men jeg kjenner deg jo ikke. Men jeg føler at jeg er det likevel. <3

Stine sa...

kan du skrive en bok?

jeg klarer ikke sette ord på hvilken følelse du etterlatet meg med.

du er veldig veldig heldig.. og fin.. og flink.. og inspirerende.

johanna sa...

du skriver så nydelig. jeg elsker å lese på bloggen din om din verden

Mari sa...

Nydelig skrevet.
Denne teksten var vakker, tvers igjen om. Og jeg følte jeg måtte takke deg.
Vakre kvinnemenneske!

Sunniva sa...

Wow, du skriver bra. Og takk for at jeg fikk lese. Nå gjorde du at jeg fikk en fin start på dagen.

Stine sa...

Det er det fineste rommet jeg har sett noensinne! Gleder meg til du kommer hjem, vennen <3

Julie sa...

Heidu...Jeg lurer på om du vil lage designet fortest som mulig:)

Ingrid Spektor sa...

fy faen.
bloggen din blir bare bedre og bedre! jeg elsker deg! du er helt suveren :)

Ingrid Spektor sa...

Haha.ops.
det skulle stå
" Jeg elsker DEN" bloggen din altså. men jeg elsker deg som blogger også da. på en veldig lite stalkerish måte :p

Mariell sa...

nydelig.

Martine Næss Sorthe sa...

Jeg får lyst til å løpe naken på jordet og rope Veroniq Mike er den beste på jord. Forresten, gratulerer med forlovelsen da! Så utrolig stort! Kjærlighet er fantastisk.

Werothehero sa...

du har en fantastisk kreativitet.

Cecilie Lykke sa...

Fantastisk skrevet! Du er utrolig flink :-)

Alexandra sa...

Hva studerer du?

Ja kjærligheten er den viktigste.
Det er ikke noe annet som kan glede meg mer, eller gjøre meg mer vondt på en gang!
Det overgår alt annet av følelser. !